۲۰ اصل اساسی برای داشتن یک کسب و کار موفق ( بخش اول )

کسب و کار موفق

۲۰ اصل اساسی برای داشتن یک کسب و کار موفق ( بخش اول )

داشتن کسب و کار موفق هیچ دور از ذهن نیست اما چطور می‌توانیم یک کسب و کار موفق داشته باشیم؟ هیچ فکر کرده اید که علاقه چه نقشی در داشتن کسب و کار شما بازی می‌کند؟ چند نمونه کسب و کار موفق در ایران می‌شناسید که به مفهوم پرسونا در کسب و کارشان نپرداخته باشند؟ تا حالا از خود پرسیده‌اید ویژگی‌های صاحب و مدیر یک کسب و کار موفق چیست؟ احتمالا برایتان سوال است چطور می‌توانیم ایده خوب برای یک کسب و کار موفق داشته باشیم. اگر اینطور است با ما همراه باشید تا به جز این موارد از ارزش شبکه سازی و جملات ذهنی برای داشتن کسب و کار موفق برایتان بگوییم.

  1. عاشق کسب و کارت باش و تمام!

    قدم اول برای اینکه در راه اندازی کسب و کار موفق شوید، داشتن علاقه وافر به موضوع کسب و کار است. چند بار شده است در زندگی تان دست روی یادگیری یک مهارت جدید گذاشته‌اید و بعد از مدتی رهایش کرده‌اید؟ حتما این حس را در شروع انواع کلاسهای آموزشی در دوران‌های مختلف نوجوانی و جوانی و حتی میانسالی تجربه کرده‌اید. البته که خرده‌ای به شما نمی‌گیریم. ماهیت زندگی این است که با تجربه در سرزمین ناشناخته‌ها، علاقه‌مندی‌هایمان را بشناسیم. اما این موضوع در داشتن کسب و کار موفق ضعف محسوب می‌شود چرا که دو آسیب اساسی همراه خود دارد؛ اول اینکه شما انگیزه کافی را برای تلاش و تحمل سختی‌ها در داشتن کسب و کار موفق ندارید و دوم ممکن است به علت بی‌علاقه‌گی، سرمایه خود را که با زحمت فراوان جمع‌آوری کرده‌اید به کلی ببازید.

  2. کسب و کار موفق یعنی قاپیدن فرصت‌ها از زمان

    ایده، همان چیزی که نقش اصلی را در داشتن کسب و کار موفق بازی می‌کند. در راه اندازی یک کسب و کار ممکن است شما آورنده ایده نباشید و صرفا یک شریک تجاری باشید. ایده‌ها همیشه به پول‌سازی نمی‌رسند اما در رسیدن به پول و داشتن کسب و کار موفق ما را راهنمایی می‌کنند. ما معتقدیم به اندازه همه مردم دنیا برای راه اندازی یک کسب و کار ایده وجود دارد اما این بارور کردن ایده برای کسب و کار است که کم دیده می‌شود. بارور کردن ایده در جهتی که با علایق ما و نیاز بازار مطابقت داشته باشد ما را به داشتن یک کسب و کار موفق هدایت می‌کند. تهدیدهایی که در جامعه، در بسترهای مختلف فرهنگی، سنتی، مذهبی، اجتماعی و فردی وجود دارند زمینه مناسبی برای به چالش کشیدن شما در پیدا کردن ایده‌های پول‌زا برای داشتن یک کسب و کار موفق است. برای پیدا کردن ایده خوب باید کنجکاو باشید. سعی کنید روی آنچه درباره دنیای اطرافتان نمی‌دانید علامت سوال بگذارید. دست از عقاید کهنه، الگوهای فکری و رفتاری رایج بردارید و متفاوت بیاندشید.

    کسب و کار موفق

    کسب و کار موفق چیست

  3. یادت باشه تو کسب و کارت به خاطر مشتری زنده ای!

    حیات یک کسب و کار موفق وابسته به مشتری‌هایش است. مشتری فقط برای کالا یا خدماتی که شما ارائه‌دهنده آن هستید به شما پول نمی‌دهد و چرخ کسب و کار موفق شما را نمی‌چرخاند بلکه به کسب و کار شما هویت و اعتبار می‌بخشد. پس شایسته است که حواستان به کرامت مشتری باشد. مشتری‌ها گنجی ارزشمند هستند در داشتن یک کسب و کار موفق. به یاد داشته باشید با ندانستن اصول گفت و گو، مشتری‌های خود را به سادگی از دست می‌دهید و بسیار کسب و کارهای موفق دیگری وجود دارند که مشتری شما را به راحتی آب خوردن روی هوا می‌زنند. یکی از راه‌های داشتن کسب و کار موفق شناختن ذهنیت مشتری است. در اصول کسب و کارهای اینترنتی مفهومی وجود دارد به نام پرسونا، به این معنی که با درک نیازها، خواسته ها و تقاضای افراد در حوزه ای که در آن فعال هستیم می‌توانیم بفهمیم آیا فردی که در حال گفت و گو با او هستیم تبدیل به مشتری کسب و کار ما میشود یا خیر؟ همینطور اینکه چقدر احتمال دارد آن مشتری به مرحله خرید برسد. با داشتن درک و شناخت خوب و کافی از مشتریان خود به راحتی می‌توانید به راه اندازی یک کسب و کار موفق بیاندیشید.

  4. شبکه سازی بلدی؟ شاهرگ حیاتی ارتباط ها تو کسب و کارته

    شبکه سازی به معنی ایجاد حمایت اجتماعی برای کسب و کارتان است. شبکه سازی و تیم سازی دو امر متفاوت اما با معانی نزدیک به هم در داشتن یک کسب و کار موفق هستند. تیم سازی به این معنی است که شما در کسب و کار خود با چه کسانی همکاری و فعالیت دارید. به عنوان مثال در کسب و کار گل فروشی آنلاین، یک تیم متشکل است از مدیر فروش، کارشناس تبلیغات و بازاریابی، کارشناس دیجیتال مارکتینگ، مدیریت ارسال، پشتیبانی و تیم بازار گل که خود مسئول انتخاب گل و گل آرایی است. اینکه شما در کسب و کار خود به چه افرادی اطمینان می کنید و بخشی از کار را به او می سپارید در داشتن کسب و کار موفق بسیار تعیین‌کننده است. اعتماد به یک متخصص نه فقط بر مبنای ویژگی‌های شخصیتی که بر اساس تخصص فرد هم در حوزه کسب و کار موفق شما می‌باشد. شبکه‌سازی به معنی داشتن این چنین ارتباطات موثر و راهگشایی با افرادی است که در ارتباط غیر مستقیم با کسب و کار شما هستند. در همان مثال راه اندازی کسب و کار گلفروشی آنلاین، پشتیبان بهینه سازی سایت، متخصصین سایت در مباحث فنی و گروه تبلیغات بیرون سایت، منابعی هستند که به داشتن کسب و کار موفق گل فروشی کمک می‌کنند.

  5. تو کسب و کار سلامتیت رو به باد نده

    هیچ شکی نیست که برای داشتن یک کسب و کار موفق نیاز به تلاش شبانه‌روزی است مخصوصا اگر شما منابع حمایتی کمی داشته باشید. تردیدی نیست که شما بیشتر از همه در راه اندازی کسب و کار به خودتان اعتماد دارید. اما اگر همه کارها را خودتان به عهده بگیرید و به افراد برای سپردن کارها اعتماد کافی نداشته باشید چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا می‌توانید همه امور برای داشتن یک کسب و کار موفق را به دستتان بگیرید؟ فرض می‌کنیم شما روزانه۱۰ تا ۱۲ ساعت برای داشتن کسب و کار موفق تلاش پیگیرانه دارید؛ فکر می‌کنید این ساعت کاری برای چه مدت دوام دارد؟ ۵ ماه، ۱ سال، ۳ سال یا ۱۰ سال؟ آیا بدن شما با گذر زمان دچار رکود و استهلاک نمی‌شود؟ تمام آنچه می‌خواهیم بگوییم این است که مراقب حفظ سلامتی خود باشید. سلامتی شما گنجی بی‌نهایت ارزشمند در داشتن یک کسب و کار موفق است. اگر برای کسب و کارتان نیاز به نشستن مدت زمان طولانی پشت سیستم‌های کامپیوتری پیشنهاد می‌کنیم یک برنامه پیاده‌روی در برنامه کسب و کار خود داشته باشید حتی اگر این زمان یک ربع در روز باشد! یادتان نرود ذهن فعال و پویا در یک بدن سالم و است بدون شک شما برای راه اندازی یک کسب و کار موفق به آن نیاز دارید.

    کسب و کار موفق

    راه اندازی کسب و کار موفق

  6. تو کسب و کار ره صد ساله رو یه شبه رفتن

    بهترین توصیه برای داشتن یک کسب و کار موفق صبور بودن بر سختی هاست. نتایج اولیه از کسب و کار را با روی باز بپذیرید و منتظر نتایج کسب و کارتان در مدت زمان بلندتری باشید. برای داشتن یک کسب و کار موفق هر روز تفکرات خود را اصلاح کنید و مراقب باشید چه جملاتی را روزانه در افکار خود مرور می‌کنید. جملاتی مثل «من نمیتونم»، «این کار من نیست»، «من از پسش بر نمیام» یا «اگه شکست بخورم افسرده میشم» فقط تیشه به ریشه کسب و کار شما میز‌نند. حواستان باشد با تکرار این قبیل جملات در راه اندازی یک کسب و کار موفق، مغز شما به مرور آنها را باور می‌کند. ان زمان است که شما دیگر نمی‌توانید از پس آن بربیایید و آنگاه شکست حتمی می‌شود. برای مقابله با این آسیب در داشتن یک کسب و کار موفق، لازم است روزانه جملاتی را که بار انرژی مثبتی دارد حواله ذهنتان کنید. جملات «من میتوانم»، «من از پسش بر میایم»، «من برای پیروزی بی تابم» و «من بی نهایت مشتاقم» را جایگزین عبارات منفی کنید. با این عبارات شما انگیزه بیشتری برای شروع کار و حفظ کارایی خود دارید و احتمال داشتن یک کسب و کار موفق برای شما خیلی بیشتر می‌شود.

  7. تمرکز تو کسب و کار مثل آهنرباست!

    برای اینکه در کسب و کار موفق باشید لازم است تمام آنچه را که باعث حواس پرتی شما هنگام انجام امور است از خود دور کنید. وقتی شما تمرکز دارید ذهنتان همه امور را مثل یک پازل به هم می‌چیند اما وقتی با حواس پرتی کار می‌کنید احساس آشفتگی و سردرگمی در تصمیم‌گیری برای کسب و کار به سراغ شما می‌آید. یکی از مهمترین عواملی که مانع داشتن یک کسب و کار موفق است توجه دائمی به شبکه‌های مجازی هنگام کار است. می‌توانید به عنوان راه حل برای مدتی اینترنت خود را خاموش کنید یا ساعات مشخصی در روز را برای مرور شبکه‌های مجازی اختصاص دهید. اگر حین انجام امور کسب و کارتان به موسیقی گوش می‌دهید توجه داشته باشید برخی موزیک ها شما را ناخودآگاه با خود همراه می‌کنند و بخشی ار تمرکز شما را می‌گیرند؛ این مانع دوم در داشتن تمرکز برای کسب و کار موفق است. اگر مشغول کسب و کار خانگی هستید، برای داشتن بیشترین کارایی و بازدهی در یک کسب و کار موفق، پیشنهاد می‌کنیم ساعات کاری خود را در خانه تعیین کنید و از دیگران درخواست کنید شرایط مساعدی را برای شما در آن ساعات فراهم کنند. اما اگر در یک شرکت یا همراه افراد دیگری مشغول به کسب و کار هستید مراقب آرامش و تمرکز همکاران خود باشید.

  8. ببخش تا بزرگ شوی

    در مقیاس جهانی، امور خیریه سهم مشخصی در هر کسب و کار موفقی را به خود اختصاص می‌دهد. به این معنی که مدیران کسب و کارهای موفق سالانه ۵ درصد از سود خالص خود را صرف امور خیریه می کنند. ما از شما انتظار نداریم این مقدار مشارکت داشته باشید اما حداقل کاری که می‌توانید بکنید این است که دست دیگران را برای راه اندازی کسب و کار بگیرید. وقتی آنچه را که می‌دانید به دیگران آموزش می دهید خودتان در آن زمینه توانمندی بیشتری پیدا می‌کنید. در کسب و کارهای مختلف مشارکت اجتماعی داشته باشید و از آنها بدون هیچ انتظاری حمایت کنید. این اقدامات روح شما را بزرگ و طبعتان را بلند می‌کند و به این ترتیب اهداف بزرگتری به ذهتان خطور می‌کند.

 

جمع‌بندی ۲۰ اصل اساسی برای داشتن یک کسب و کار موفق ( بخش اول )

در بخش اول برای شما ۶ اصل اساسی برای داشتن یک کسب و کار موفق را شماردیم و آنها را به تفصیل برایتان معرفی کردیم. برای نمونه چقدر علاقه ما به موضوع کسب و کار در اینکه در کسب و کار موفق باشیم تاثیرگذار است. فهم و بررسی فرصت‌ها و تهدیدها در شرایط کنونی چطور کمک می‌کند تا ما یک ایده خوب برای داشتن کسب و کار موفق پیدا کنیم. از ارزش خودگویی‌های مثبت و منفی در یک کسب و کار موفق صحبت کردیم. به شما گفتیم چرا مهم است مراقب سلامتی خود برای داشتن یک کسب و کار موفق باشید. و اینکه چطور شبکه سازی یکی از راههای کسب و کار موفق محسوب می‌شود. اصل اساسی دیگر برای داشتن یک کسب و کار موفق وجود دارد که در مقاله بعدی برای شما توضیح داده‌ایم. با ما همراه باشید.

اشتراک گذاری پست

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *