3 نکته اساسی در راه اندازی کسب و کار کوچک

راه اندازی کسب و کار کوچک

3 نکته اساسی در راه اندازی کسب و کار کوچک

راه اندازی کسب و کار کوچک به خصوص در سال‌های اخیر علاقه مندان بسیاری داشته است و ممکن است سوال و درخواست بسیاری از افراد باشد. با توجه به وضعیت اقتصادی و تاثیرات تحریم‌ها در سالهای اخیر، یکی از راه حل‌هایی که می‌تواند برای افراد موثر باشد و به بهبود وضع اقتصادی آنها و در نهایت به تورم کمک کند، راه اندازی کسب و کارهای کوچک توسط افراد است.

راه اندازی کسب و کار شاید در نگاه اول مثل یک غولِ بزرگ باشد که می‌خواهید آن را شکست دهید و در نهایت پیروز شوید! اما امروزه این تصور غلط است، شما می‌توانید با رعایت نکات لازم و کسب دانش راه اندازی کسب و کار کوچک، آن را تبدیل به یک غول چراغ جادو کنید که خواسته‌های شما را برآورده می‌کند و با آن می‌توانید به اهداف خود برسید. با وجود آمدن بستر اینترنت و ابزارهای آنلاین بحث راه اندازی کسب و کارهای خانگی بسیار پررنگ تر شده است.

ما در این مقاله از اینترنت گل قصد داریم نحوه راه اندازی یک کسب و کار کوچک را به صورت کلی بررسی کنیم، پس در ادامه همراه ما باشید تا سفری به این قسمت داشته باشیم.

چرا ایده راه اندازی کسب و کار کوچک؟

با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی و همچنین میل به داشتن کسب و کار شخصی توسط افراد، مخصوصا جوانان و کارمندان، میل به راه اندازی کسب و کار کوچک بسیار افزایش یافته است. اما آیا راه اندازی یک کسب و کار برای همه می‌تواند مفید باشد؟ چه افرادی مناسب راه اندازی کسب و کار کوچک و شخصی خودشان هستند؟ در ادامه مطالعه خواهیم کرد.

راه اندازی کسب و کار کوچک

ایده راه اندازی کسب و کارهای کوچک

چگونه یک کسب و کار کوچک راه اندازی کنیم؟

راهنمای راه اندازی کسب و کار کوچک

برای شروع کسب و کار شخصی خود باید یکسری گام‌های اولیه را بدانید و در ابتدا بررسی کنید که آیا شخص مناسبی برای راه اندازی کسب و کار کوچک خود هستید یا خیر.

1. در اولین گام ابتدا باید خودتان را ارزیابی و بررسی کنید.

فکر می‌کنید همه افراد می‌توانند کارآفرین شوند؟ کارآفرین‌ها چه ویژگی‌های شخصیتی دارند یا در خود ایجاد کرده اند؟
اگر قرار باشد افراد کارآفرین و صاحبان کسب و کار هم مانند خیلی از کارمندان به پایان ساعت کاری و یک حقوق ثابتِ پایان ماه فکر کنند خیلی زود محکوم به شکست شده یا در نهایت یک مسیر صاف را ادامه می‌دهند که باز هم با وجود رقبای قوی و جدی خیلی زود از صحنه رقابت حذف می‌شوند.
یا اگر فرد کارآفرین آمادگی مدیریت ریسک‌ و بحران‌ را نداشته باشد، نمی‌تواند یک کسب و کار را اداره کند. پس برای راه اندازی کسب و کار کوچک و مستقل باید نقاط قوت و ضعفتان را بررسی کنید.

به صورت کلی ویژگی‌هایی که برای یک کارآفرین جزو الزامات است و می‌تواند او را در مسیر راه اندازی کسب و کار یاری کند عبارتند از:

  • داشتن یک شخصیت مستقل و غیر وابسته: برای راه اندازی کسب و کار شخصی خود فقط خود شما هستید که باید کارهایتان را مدیریت کنید. البته این مسئله ممکن است در ابتدای راه اندازی کسب و کار به دلیل کاهش هزینه‌ها، پررنگ تر باشد. سپس بعد از کسب تجربه کافی و افزایش سود کسب و کارتان، می‌توانید بهتر و بهینه‌تر از دیگر منابع انسانی برای مدیریت بهتر کارها و همچنین کم کردن فشار کاری خود استفاده کنید.
    اما باید تا پایدار شدن شرایط کاریتان بتوانید به تنهایی و مستقل، تصمیمات مهم کاری خود را بگیرید. این تصمیمات و چالش‌ها ممکن است در زمینه مدیریت زمان، تامین به موقع سفارشات، مدیریت و هماهنگی ارسال محصولات به مشتریان، پشتیبانی مشتریان، نظارت بر کیفیت محصولات یا خدمات، کانال‌های فروش و بازاریابی و دیگر مواردی که در کسب و کار مشاهده می‌شود باشد.
  • توانایی ارتباط موثر برقرارکردن با افراد و انعطاف پذیری:
    شما در مدیریت کسب و کارتان به عنوان یک کارآفرین باید بتوانید با افراد مختلفی ارتباط برقرار کنید. در راه اندازی کسب و کار، از مراحل ابتدایی تا گام‌های جذب نیرو و همچنین شبکه سازی، در هر صورت شما با افراد متفاوتی در ارتباط هستید و باید بتوانید به صورت موثر و فارغ از هر نوع رفتار و برخورد، در جهت رسیدن به اهدافتان با این افراد ارتباط برقرار کنید. در برقراری ارتباط موثر با افراد، مهارت‌های هوش هیجانی، مذاکره، مدیریت بحران و استرس و به طور کلی مهارت‌های رفتاری بسیار به شما کمک می‌کند.
  • وقتشه تصمیم گیری کنید: در ابتدا به عنوان یک فردی که می‌خواهد زندگی آسوده‌ای داشته باشد و سپس به عنوان صاحب کسب و کار، باید بتوانید در موقعیت‌های مختلف چه موقعیت‌های امن و چه بحرانی تصمیم گیری کنید. همیشه تصمیم گیری عمل ساده‌ای نیست. چه در زمان‌هایی که فورس و اضطرار وجود دارد و چه زمان‌های عادی، برای اینکه در مسیر درست باشید، باید بتوانید بهترین تصمیمات را برای کسب و کار خود بگیرید. می‌توانید از اقدامات کوچک شروع و کم کم این مهارت را با تمرین در خود برجسته کنید.
  • داشتن انگیزه و استقامت بالا: انگیزه بالا برای شروع بسیار مهم است و مهم تر از آن، استقامتی است که شما را در مسیر کسب و کارتان نگه دارد. برای موفقیت در راه اندازی کسب و کار کوچک خود، باید ابتدا تلاش‌های بیشتری کرده تا کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید و آن را به ثمر برسانید. بنابراین بسیاری اوقات باید از خوابتان بزنید و تمرکز و زمان بیشتری روی کارتان صرف کنید. در این مواقع باید همیشه به خودتان یادآور شوید که چرا می‌خواهید کسب و کار مستقل خودتان را داشته باشید و از هدفتان دور نشوید.
  • در راه اندازی کسب و کار کوچک خود، نقش روابط تان با خانواده را در نظر بگیرید: در شروع راه اندازی کسب و کار برای اینکه زودتر به نتیجه و اهدافتان برسید، ممکن است شما و خانواده‌تان سختی‌های بیشتری را تحمل کنید.
    در ابتدا برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سود، تامین هزینه‌های خانواده ممکن است با سختی مواجه شود. همچنین برای مدیریت و برنامه ریزی کسب و کارتان، در ابتدا باید زمان بیشتری برای رشد کار صرف کنید و این بالطبع باعث کم بودن حضور شما در کنار افراد خانواده خواهد بود. بنابراین نیاز دارید هم با خانواده‌تان برای اینکه در این مسیر کنار شما باشند و از بابت آنها خیالتان راحت باشد صحبت کنید و هم خودتان بتوانید در زمان‌هایی که در کنارشان هستید ارتباط تان و نیازهای آنان را در نظر بگیرید.
    در بحث راه اندازی کسب و کار، برخلاف کار کارمندی که ممکن است زحمات شما نادیده گرفته شود؛ میزان زحمات و تلاش‌های شما در نهایت به سود خودتان خواهد بود و نتیجه اش را به زودی خواهید دید.

 

2. برنامه ریزی برای راه اندازی کسب کار کوچک

برای شروع یک کسب و کار باید علاوه بر انگیزه و علاقه‌ی شدید، برنامه ریزی کنید و درباره آن تحقیقات انجام دهید. در این بخش می‌توانیم طرح کسب و کار یا همان بیزنس پلن را مطرح کنیم. اما موارد مهم در تهیه طرح کسب و کار چه هستند؟

  • هدف، هدف، هدف: انسان بی هدف مانند مسافر بی مقصد می‌ماند. باید لیستی از دلایل و اهدافی که می‌خواهید کسب و کار کوچک خودتان را راه اندازی کنید جمع آوری کنید. باید به دلایل اصلی خود برسید، فاکتورهایی که شما را به راه اندازی کسب و کار تشویق می‌کند، ممکن است بخواهید درآمدتان را بیشتر کرده یا به صورت مستقل کار کنید یا شاید بخواهید از حوزه مورد علاقه خود کسب درآمد کنید. دلایلتان هر چیزی که هست حتما آنها را لیست کنید.
  • اکنون باید حوزه و ایده راه اندازی کسب و کار کوچکی که می‌خواهید شروع کنید را پیدا کنید. برای اینکه یک زمینه مناسب انتخاب کنید موارد زیر را از خودتان بپرسید و البته با خودتان شفاف باشید.
    تخصص من در چه زمینه ای است؟
    دوست دارم چه کاری را برای کسب درآمد انتخاب کنم؟
    منابعی که برای تامین کالا در اطراف من وجود دارند چه هستند؟
    در چه کاری مهارت دارم؟
    زمانی که می‌توانم برای اداره و راه اندازی یک کسب و کار اختصاص بدهم چقدر است؟
    چگونه می‌توانم از علایقم درآمدزایی کنم؟
    چه نیازهایی در جامعه من وجود دارند که بتوانم به آنها پاسخ بدهم؟
  • اکنون نوبت به تحقیق و بررسی ایده تان می‌رسد: قبل از راه اندازی کسب و کار کوچک و شخصی خود و همچنین قبل از اینکه هزینه‌های زیادی انجام دهید، باید درباره ایده خود تحقیق کنید. ایده و حوزه فعالیتتان را باید از لحاظ اینکه کاربردی بوده و آیا نیازی از مردم برطرف می‌کند یا نه، اینکه چه رقبایی در بازار دارید و می‌خواهید چه سهم بازاری داشته باشید، چه مزیت رقابتی می‌توانید برای کسب و کار خود ایجاد کنید، آیا بازار مناسبی دارد یا نه و راه‌های فروش آن را بررسی کنید.
  • و برای تکمیل طرح کسب و کار خود، جمع آوری اطلاعات زیر آخرین مرحله است.
    مشخص کنید که دوست دارید چه کسب و کاری شروع کنید.
    می‌خواهید مدل راه اندازی کسب و کارتان را بر پایه محصول قرار دهید یا خدمت؟ اگر مدل فروش محصول را انتخاب می‌کنید، آیا تامین کننده مناسب دارید؟
    مکان فعالیت خود را مشخص کنید.
    چه مهارت‌ها و تجربه‌هایی برای شروع و راه اندازی کسب و کار کوچک خود دارید؟ و چه مهارت‌هایی باید کسب کنید؟
    نام و برند کسب و کارتان چه چیزی باشد؟
    ساختار شرکت چگونه باشد؟ ( به طور مثال، ساختار مالکیت انحصاری محبوبیت بسیاری در بین صاحبان کسب و کار و علاقه مندان به راه اندازی کسب و کارهای کوچک دارد)
    برای شروع این کسب و کار نیاز به چه تجهیزات و لوازمی دارید؟
    چگونه می‌توانید با هزینه کمتر، کسب و کار خود را شروع کنید؟

3. برآوردسازی هزینه‌ها و منابع مالی برای راه اندازی یک کسب و کار

برای شروع کسب و کار تا جای ممکن باید بتوانید هزینه‌ها را پیش بینی کنید. شروع کسب و کارهای بزرگ با هزینه‌های بیشتری همراه است اما در راه اندازی کسب و کارهای کوچک به صورت کلی هزینه‌ها شامل هزینه‌های ثابت و متغیر است.

هزینه‌های ثابت هزینه‌هایی هستند که به صورت همیشگی وجود دارند و معمولا وابسته به تجهیزات راه اندازی کسب و کار هستند، مانند هزینه‌های خرید وسایل و تجهیزات، هزینه بیمه، حسابداری و … که در راه اندازی کسب و کار کوچک برخی از این هزینه‌ها کمتر شده یا اصلا وجود ندارد مثلا هزینه حسابداری یا تدارکات که در اوایل کار می‌تواند توسط خودتان انجام شود. و هزینه‌های متغیر شامل هزینه‌هایی است که مقدار ثابتی ندارد مانند هزینه‌های اجاره، تبلیغات، مالیات و…

در محاسبه هزینه راه اندازی یک کسب و کار کوچک، معمولا باید بیشتر از مقداری که برآورد کرده‌اید هزینه‌ها را تخمین بزنید. در مقابل این هزینه‌ها، شما باید روش‌های تامین منابع مالی را هم برای کسب و کارتان مشخص کنید.

منابع مالی که برای تامین هزینه‌های راه اندازی کسب و کار میتوان در نظر داشت عبارتند از:
پس اندازها و سرمایه گذاری‌هایی که کرده اید.
کمک و قرض از دوستان و خانواده
درخواست وام از بانک‌ها و موسسات
سرمایه گذارها و شرکت‌های سرمایه گذاری که بهتر است از آنها شناخت داشته باشید.

کسب و کارهای کوچک

آموزش راه اندازی کسب و کار

ایده راه اندازی کسب و کارهای کوچک پرسود

برای شروع می‌توانید به راه اندازی کسب و کار کوچک خانگی هم فکر کنید. نیازی نیست برای پیدا کردن ایده، سختگیری زیادی داشته باشید. ممکن است شما در یک حوزه تخصص داشته باشید و افراد زیادی مایل باشند که آن را یاد بگیرند و باز در اینجا ذکر این نکته لازم است که فکر نکنید حتما باید به مقام استادی برسید! افراد بسیاری وجود دارند که مایلند به جایگاهی مثل شما برسند و شما قرار است این افراد را هدف قرار بدهید.
همچنین ممکن است برای راه اندازی کسب و کار کوچک خود بتوانید به تامین محصولی برای مشتریان فکر کنید. این محصولات می‌تواند از وسایل و ابزارهای مصرفی، لوازم خانگی، وسایل تزئینی، مواد خوراکی و… گرفته تا محصولاتی که مردم در مناسبت‌ها و هدیه دادن‌ها استفاده می‌کنند.
پیشنهاد راه اندازی کسب و کار کوچک ما در ایده‌های کسب و کار، راه اندازی گل فروشی آنلاین است. خرید گل و سفارش انواع دسته گل، تاج گل، سبد گل و… و همچنین خدماتی مانند گل آرایی مجالس و مراسم‌ها از خدماتی است که می‌توانید برای راه اندازی کسب و کار کوچک استفاده کنید. البته شناخت بازار تامین کننده و راه‌های بازاریابی از نقاط قوت و مزیت‌های انحصاری شما می‌تواند باشد که ما به عنوان یک کسب و کار گل فروشی اینترنتی در این حوزه، آموزش‌های لازم را به علاقه مندان راه اندازی کسب و کار ارائه می‌دهیم.

 

راه اندازی کسب و کار کوچک در منزل، ممکن یا غیر ممکن؟

با معرفی کسب و کارهای کوچک و همچنین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و کسب وکارهای اینترنتی، فضای بسیار راحت تری برای راه اندازی کسب و کار نسبت به قدیم به وجود آمده است. بسیاری از کسب و کارهای جدید در دنیا، از ایده‌های ساده کسب و کار در منزل یا مکان‌های کوچک شروع کرده اند و به مرور خودشان را گسترش داده اند. همینطور که داستان شروع کسب و کار اپل توسط استیو جابز از پارکینگ و با کمترین تجهیزات، آوازه جهان شده است.

چه کارهایی میتوان با سرمایه کم انجام داد؟

تا به حال به راه اندازی کسب و کار با 20 میلیون تومان سرمایه یا شروع کار با سرمایه 5 میلیون تومان فکر کرده اید؟ همه چیز به ایده و نوع فعالیت شما بستگی دارد. اگر بخواهید یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنید باید هزینه طراحی وبسایت، بازاریابی دیجیتال و … را در نظر بگیرید. با این حال، ایده راه اندازی گل فروشی آنلاین را که در بالا مطرح کردیم میتوان با سرمایه کم اجرا کرد.
نگران نباشید، زمانی که با ایمان در مسیرتان قدم بگذارید مطمئن باشید به هدف خود می‌رسید. برای راه اندازی کسب و کار کوچک می‌توانید با سرمایه‌های کم شروع کنید و به مرور آن را توسعه دهید.

راه اندازی کسب و کار در شهرهای کوچک

در شهرهای کوچک بهتر است به نیاز مخاطبان و مردم شهر خود توجه کنید. ممکن است شما ایده یا فعالیتی را انتخاب کنید که در شهر شما تقاضایی برای آن وجود نداشته باشد. یا می‌توانید ایده‌هایی که در شهرهای بزرگ اجرا شده و جواب گرفته اند را در سطح شهر خود بومی کنید. همین حالا از خودتان بپرسید که چه خواسته ای از مردمتان را می‌توانید برطرف یا آن را آسان کنید؟

 

سخن آخر

راه اندازی کسب و کار کوچک رویای بسیاری از افراد است که در جستجوی راهنمای آن هستند. در مقاله راه اندازی کسب و کار کوچک، به گام‌های اساسی برای راه اندازی یک کسب و کار کوچک و مهارت‌های لازم برای کارآفرینی پرداختیم. شما هم می‌توانید با آموزش در راه کارآفرینی قدم بگذارید، فقط کافیست هوشمندانه عمل کرده و با ایمان و انگیزه جلو بروید.

اشتراک گذاری پست

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *